Musikbranchen har genomgått en stor förändring sedan digitala plattformar som Spotify har slagit ut den tidigare så viktiga skivförsäljningen. Nu är det turnéerna som artisterna drar in pengarna på.
Det gör att skivbolagen ställer helt nya krav i dag. Om de tidigare satsade på artisten och skolade in den till att kunna agera på scen och experimentera med att skriva egna låtar, så ska artisten i dag vara fullfjädrad redan när de tar kontakt med skivbolaget.
– Det är där BD Pop kommer in. Vi arbetar till största delen med artistutveckling och kan hjälpa till med att spela in demos och förmedla kontakter med låtskrivare och musiker, säger Pär Soini.
BD Pop har uppsökande verksamhet med rekryteringsturnéer där hugade artister som vill satsa på en musikkarriär får möjligheten att visa upp sig på demokvällar. Dörrarna är öppna för alla och BD Pop finns där det finns musicerande människor.
– Vi hjälper inte alla på samma sätt. Det är mycket rådgivning kring hur man ska tänka kring allt från fans och liveframträdanden till rörlig bild och sociala medier. Vi arbetar med hela kedjan. Men artisten måste ha drivkraften själv, säger Pär Soini.
Inspelningsstudion i Luleå har 250 inspelningsdagar bokade per år och produktionerna släpps på de relevanta plattformar där musik släpps i dag.
– Du kan bo i Luleå som artist och ändå nå en global marknad, säger Pär Soini.