Turism

White Guide-restauranger lockar turister

Bild 1 av 5 Matintresset har blivit större i Luleå. Ska du äta ute måste du boka bord i god tid sedan några av landets vassaste kockar har flyttat hit med sina nydanande matkoncept.
Bild 2 av 5
Bild 3 av 5
Bild 4 av 5
Bild 5 av 5

På bara några år har Luleå blivit en stad som förknippas med sin kulinariska mångfald. Nu samarbetar Visit Luleå med sex White Guide-listade restauranger för att locka ännu fler internationella gäster.

– Vårt arktiska klimat kombinerat med att restaurangerna erbjuder lokala råvaror med högt näringsvärde skapar nya och spännande restaurangkoncept, säger Jenny Hellman, vd på Visit Luleå.

Matintresset har blivit större i Luleå.  Ska du äta ute måste du boka bord i god tid sedan några av landets vassaste kockar har flyttat hit med sina nydanande matkoncept.

– När det finns flera restauranger att välja mellan, så ökar också efterfrågan på att gå ut och äta, säger Jenny Hellman.

För att få en ännu större effekt på besöksnäringen, har Visit Luleå bjudit in restaurangerna till ett marknadsutvecklingsprojekt – Food the Luleå way.

– Restaurangerna ges möjlighet att träffas och utveckla nya samarbeten. Och även om vi bara är i början av det här projektet, så kan vi redan nu se hur de bidrar till en större mångfald tillsammans, säger Jenny Hellman.

Statens forskningsinstitut – RISE – är med i projektet och hjälper restaurangerna att prova olika idéer som till exempel sensorisk analys för att utveckla sina koncept.

”När det finns flera restauranger att välja mellan, så ökar också efterfrågan på att gå ut och äta”

Jenny Hellman

– Det är ett nytt sätt att arbeta även för RISE. Syftet är att skapa möjligheter för att göra matkoncepten ännu vassare, säger Jenny Hellman.

Nu beskrivs Luleå som en matstad även internationellt.

Det är ett mervärde för staden att restaurangutbudet finns. Tillsammans med att hotellutbudet ökar, blir Luleå en attraktiv stad både för turister och konferensgäster.

– Luleå är exotiskt. Bara en timme från Arlanda kommer du till en arktisk stad. Förutom fräscha hotell och närheten till unika upplevelser som norrsken, is och midnattsljus, så kan du nu också få en alldeles speciell matupplevelse, säger Jenny Hellman.

Besöksnäringen omsatte drygt 1 miljard kronor 2018 och genererade 55 miljoner kronor i skatteintäkter. Turisterna gör av med mest pengar på logi, mat och shopping:

• Övernattningar på hotell omsatte 264 miljoner kronor.

• Restaurangbesök omsatte 213 miljoner kronor.

• Shopping omsatte 208 miljoner kronor.

Text: Cecilie Östby
Foto: Visit Luleå och Fredrik Broman